۱۳۹۳ مهر ۵, شنبه

مقدمه ای بر اتوماتای یادگیر (Learning Automata)

http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/applied-mathematics-statistics-scientific-computation-and-mathematical-modeling/25-learning-automata.html
 در دهه 1960 میلادی، Y.Z. Tsypkin  روشی برای ساده کردن مسائل موجود در سیستم­های مهندسی به مساله ای برای تشخیص پارامترهای بهینه و بکاربردن روشهای تپه ­نوردی برای حل آن معرفی کرد. Tsetlin  و همکارانش در همان زمان کار برروی آتوماتای یادگیر را آغاز کردند..مفهوم آتوماتای یادگیر نخستین بار توسط وی مطرح شد. Tsetlin، به مدلسازی رفتارهای سیستم­های بیولوژیکی علاقمند بود و یک آتوماتای قطعی که در محیطی تصادفی فعالیت می­کرد را بعنوان مدلی برای یادگیری معرفی نمود. در تحقیقات انجام شده بعدی، استفاده از یادگیری در سیستمهای مهندسی نیز در نظر گرفته شد. پس از آن در تحقیقات بعدی نمونه­ های مختلفی از کاربرد روشهای یادگیری در سیستم­های مهندسی بوجود آمد که از جمله آنها می­توان کاربرد در مسیریابی تلفن، شناسایی الگو، تقسیم بندی اشیا،کنترل قابل تطبیق را نام برد.
 برای مطالعه ادامه مطلب مقدمه ای بر اتوماتای یادگیر کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۲۹, شنبه

اتوماتای سلولی (cellular automata)

http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/applied-mathematics-statistics-scientific-computation-and-mathematical-modeling/23-cellular-automata.html
 آتوماتاهای سلولی(CA)یا فضاهای سلولی توسط فون نیومن در حدود نیم قرن پیش ابداع شدند. یک مدل ریاضی است که می تواند برای محاسبات و شبیه سازی سیستمها به کار رود. آتوماتای سلولی سیستمهای ساده ی گسسته ای هستند که با قوانین ساده و محلی می توانند محاسبات و رفتار پیچیده ای از خود بروز دهند. محلی بودن به این معناست که در تعیین مقدار جدید هر سلول، سلولهایی که در همسایگی وی هستند تاثیرگذار هستند و سلولهای دورتر، تاثیری ندارند. هر سلول برای خود مجموعه ای از حالات دارد که در هر لحظه با توجه به حالت خودش و همسایه ها تصمیم می گیرد که به چه حالتی برود. در واقع CA یک مدل محاسباتی غیرمتمرکز است که زمینه فوق العاده ای برای انجام محاسبات پیچیده را تنها با استفاده از اطلاعات محلی فراهم می کند.
برای مطالعه ادامه مطلب اتوماتای سلولی کلیک کنید.


۱۳۹۳ شهریور ۲۷, پنجشنبه

برنامه ریزی ژنتیک (Genetic Programming)


http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/applied-mathematics-statistics-scientific-computation-and-mathematical-modeling/20-genetic-programming.html
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي ژﻧﺘﻴﻚ ﻛﻪ ﺑﺮاي اوﻟﻴﻦ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻮزا اراﺋـﻪ ﺷـﺪ،‬ ‫ﺟﺰو روشﻫﺎي اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﮔﺮدﺷﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد. ﻣﺒﻨﺎي ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳـﻦ‬ ‫روشﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ داروﻳﻦ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢﻫﺎي ﻳﺎد‬ ‫ﺷﺪه اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻳﻚ ﺗﺎﺑﻊ ﻫﺪف در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎي ﻛﻴﻔﻲ ﻧﻤـﻮده و‬ ‫ﺳﭙﺲ ﺗﺎﺑﻊ ﻫﺪف را ﺑﺮاي اﻧﺪازهﮔﻴﺮي و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ روشﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﻞ‬ ‫ﻛﺮده و در ﻳﻚ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﺗﺼﺤﻴﺢ ﺳﺎﺧﺘﺎر دادهﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘـﻪ‬ ‫و در ﻧﻬﺎﻳﺖ، روش ﺣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ را اراﺋﻪ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي ژﻧﺘﻴﻚ از‬ ‫روﺷﻬﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻴﻦ روشﻫﺎي اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢ ﮔﺮدﺷﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ‬ ‫دارا ﺑﻮدن دﻗﺖ ﻛﺎﻓﻲ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روش ﻛﺎرﺑﺮدي ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷـﻮد. از‬ ‫ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي ژﻧﺘﻴﻚ ﺑﻪ ﻃﻮر وﺳﻴﻌﻲ در ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﻮش ﻣـﺼﻨﻮﻋﻲ در ﺣـﻞ‬ ‫ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
 برای مطالعه ادامه مطلب برنامه ریزی ژنتیک کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه

جستجوی ممنوعه (Tabu Search)

http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/applied-mathematics-statistics-scientific-computation-and-mathematical-modeling/7-tabu-search-intro.html
 در سالهای اخیر روشهای مکاشفه ای (Heuristic) زیادی برای مسایل بهینه سازی ترکیبی (Combinatorial) به این روشها فرا کاوشی گفته می شود زیرا می توان آنها را با روشهای جستجوی محلی (Local search) ترکیب کرد تا بدین وسیله الگوریتم جستجو را به همسایگی های مطلوبتری هدایت کرد. روشهای فراکاوشی (Meta Heuristic) اغلب با الهام گرفتن از طبیعت یا هوش بشری سعی در غلبه بر پیچیدگی های مسایل می نمایند. با استفاده از این روشها در زمان محاسباتی معقول جوابهایی نزدیک جواب بهینه مطلق بدست می آید لیکن هیچ کدام از این روشها تضمینی برای یافتن جواب بیهنه مطلق بدست نمی دهد. یکی از توانمند ترین روشهای فراکاوشی روش جستجوی ممنوعه (Tabu search) می باشد. مفاهیم اولیه روش جستجوی ممنوعه توسط هنسن وجامارد (Hansen) در سال 1987 میلادی و فرد گلاور (F. Glover) در سال 1989 میلادی بیان شد و پس از آن به عنوان یکی از روشهای قدرتمند در حل مسایل بهینه سازی ترکیبی شناخته شده است.
برای مطالعه ادامه مطلب  جستجوی ممنوعه کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۲۵, سه‌شنبه

استدلال موردی (Case-based Reasoning)

 استدلال موردی جزو دسته ای از روش های تصمیم گیری می باشد که با استفاده از راه حل مشکلات قبلی پیش آمده در یک دامنه خاص برای مشکل موجود راه حلی پیدا می کند.  پایه  اصلی این روش مبتنی بر این اصل است که مشکلات مشابه راه حلهای مشابه نیز خواهد داشت و با یافتن راه حل های مشکلات قبلی مشابه این مشکل و سازگار نمودن راه حل آنها، می توان برای مشکل فعلی راه مناسبی کشف نمود.
در حقیقت انسانها در زندگی روزانه خود نیز از همین تکنیک استفاده می کنند و از مشکلات و تجربیات گذشتگان و خود استفاده می کنند. دانش و فرآیند استدلالی که توسط یک خبره برای رسیدن به این راه حل مورد استفاده قرار گیرد در مورد های گذشته ذخیره شده است.
برای مطالعه ادامه مطلب استدلال موردی کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۲۴, دوشنبه

فرایند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical hierarchy process)

 در علم تصميم‌گيري كه در آن انتخاب يك راهكار از بين راهكارهاي موجود و يا اولويت‌بندي راهكارها مطرح است،‌ چند سالي است كه روشهاي تصميم گيري با شاخص‌هاي چند گانه «MADM» جاي خود را باز كرده‌اند. از اين ميان روش تحليل سلسله مراتبي (AHP) بيش از ساير روشها در علم مديريت مورد استفاده قرار گرفته است.
فرايند تحليل سلسله مراتبي يكي از معروفترين فنون تصميم گيري چند منظوره است كه اولين بار توسط توماس ال. ساعتي  عراقي الاصل ابداع گرديد. فرايند تحليل سلسله مراتبي منعكس كننده رفتار طبيعي و تفكر انساني است. اين تكنيك، مسائل پيچيده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسي قرار مي‌دهد و آنها را به شكلي ساده تبديل كرده به حل آن مي‌پردازد.
 برای مطالعه ادامه مطلب فرایند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical hierarchy process) کلیک کنید.

http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/industrial-and-management-system-engineering/38-analytical-hierarchy-process.html

۱۳۹۳ شهریور ۲۲, شنبه

رویه های تصمیم گیری (Decision Making)

 تصمیم گیری فرایندی شناختی است که منجر به انتخاب یک راه کار میان آلترناتیو ها می شود. هر فرایند تصمیم گیری یک انتخاب نهایی را ایجاد می کند ( چیزی که پاسخ نامیده می شود). به طور کلی یک فرایند تصمیم گیری زمانی شروع می شود که ما نیاز داریم به یک پاسخ برسیم ولی نمی دانیم چه پاسخی و چه زمانی به دست تصمیم گیرنده پذیرفته می شود.
تصمیم گیری را می توان به عنوان یک فرایند احتجاج مد نظر قرار داد که می تواند منطقی یا غیر منطقی باشد و می توانند بر فرضیات صریح یا بر فرضیات ضمنی استوار باشد. در یک راهکار پیشنهادی، فرایند سیستماتیک تصمیم گیری شامل سه فاز می شود: آگاهی، طراحی و انتخاب. فاز چهارمی به نام کاربرد بعدا اضافه شد.
 برای مطالعه ادامه مطلب رویه های تصمیم گیری کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۲۱, جمعه

روش های ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان (Supplier Selection)

 ارزیابی و انتخاب تامین کننده به یکی از موضوعات اصلی در تاریخچه مدیریت عملیات و تولید، به خصوص در تکنولوژی ها و محیط های تولید پیشرفته تبدیل شده است. هدف اصلی فرآیند انتخاب تامین کنندگان، کم کردن ریسک خرید، حداکثر کردن ارزش کلی خرید، و توسعه روابط طولانی مدت میان خریدار و تامین کننده است که در کمک به شرکت برای رسیدن به تولید (Just-In-Time) یا به موقع بسیار موثر است. بعلاوه با افزایش استفاده از مفاهیم مدیریت کیفی کلی (TQM) و ((JIT)ءJust-In-Time) توسط دامنه کثیری از صنایع، مساله انتخاب تامین کنندگان بسیار مهم شده است .
برای مطالعه ادامه مطلب روش های ارزیابی کلیک کنید.


http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/industrial-and-management-system-engineering/33-supplier-evaluation-and-selection.html

۱۳۹۳ شهریور ۲۰, پنجشنبه

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

امروزه اجرای سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از اقدامات اصلی سازمانها در گام نهادن به عرصه رقابت جهانی و رویارویی با چالشهای جدید کسب و کار مطرح می باشد.درک ضرورت این سیستمها از گرایش گسترده سازمانهای مختلف در دنیا به آنها آشکار می شود.

رقابتی شدن محیط کسب وکار ضرورت ایجاد یکپارچگی درون سازمان و بین سازمانی در محیط زنجیره تامین و تحول گسترده در حوزه فناوری سیستم های اطلاعاتی عوامل اصلی شکل گیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بوده اند.
برای مطالعه ادامه مطلب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۱۹, چهارشنبه

داده كاوي و فرايند مديريت روابط با مشتري‬ (CRM)



همگام با استفاده از اينترنت نقش فروشگاههاي اينترنتي نيز به عنوان يک شيوه خريد افزايش مي يابد.

فروشندگان به طور معمول به شيوه اي غريزي با توجه به خصوصيات مشتريان کالاهاي متناسب با نياز به آنها معرفي مي کنند ولي در فروشگاههاي اينترنتي اين شيوه ديگر کارايي نداشته و به روشهاي جديدي نياز است.
برای مطالعه ادامه مطلب داده كاوي و فرايند مديريت روابط با مشتري کلیک کنید.

۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

مقدمه‌ ای بر بیولوژی سیستمی و مدل های محاسباتی (System Biology)


http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/biochemistry-molecular-biology-microbiology-genetics/19--introduction-to-system-biology-and-computational-models.html

 برای مدت زیادی تحقیقات در بیولوژی مولکولی بر روی آنالیز اجزا مشخصی از شبکه های سلولی (ژن ها، پروتئین ها، متابولیک ها) به صورت مجزا متمرکز شده بود. با این روش بسیاری از ژن ها مشخص شدند و وظایفشان تفسیر شد. ولی سیستم های بیولوژیک پیچیده هستند و خصوصیاتشان نتیجه ی شبکه ی واکنش های به هم پیوسته ایست که در مکان و زمان در حال گسترش است.
مشخصات اساسی سیستم های زنده، مثل جذب مواد مغذی، رشد و تکثیر یا درک و پردازش سیگنال های محیطی می تواند در کوچکترین واحد زنده یعنی سلول به ظهور برسد.
بنابراین درک خواص سیستم های سلولی ضروری است، ولی به روشی نیاز است که واکنش های سلولی و وظایف فیزیولوژیکی که مشخصات کل ارگانیسم هستند را در نظر بگیرد. خصوصا در درک فرایند های توسعه (developmental processes) و بیماری های پیچیده و چند ژنی (multigenic) که وابسته به عملکرد یک ژن یا جز خاص نیستند، روش های سیستمی اهمیت بیشتری پیدا می‌ کنند⁠.
برای مطالعه ادامه مطلب بیولوژی مولکولی کلیک کنید.
http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/biochemistry-molecular-biology-microbiology-genetics/19--introduction-to-system-biology-and-computational-models.html

۱۳۹۳ شهریور ۱۷, دوشنبه

آموزش ساخت اسلاید با پرزی به زبان فارسی (PREZI)

پرزی PREZI یک سایت هست که به شما اجازه میده برای ارایه مطالب در سمینارها یا کنفرانس ها نمایه های زیبایی تولید کنید.
http://www.sciengacademy.com/fa/scientific-articles/scientific-writing-techniques-and-tools/15-prezi-tutorial.html
ویژگی جالب پرزی در ایجاد افکت های بسیار زیبا بدون نیاز به دانش خاصی هست.
برای استفاده از پرزی به نرم افزار نیاز ندارید و کافی است به سایت http://prezi.com بروید یک حساب کاربری بسازید و شروع به کار کنید.
خروجی نهایی کارتون رو میتونید به صورت فلش، فایل اجرایی یا فایل PDF‌ دانلود کنید و هرکجا خواستید نمایش بدهید.
برای مطالعه ادامه ی پرزی PREZI مطلب کلیک کنید.